A tizenévesek hatékony önérvényesítését nagyban segítheti a jó előadásmód, a sikeres kommunikáció. Ezt szem előtt tartva a TeÉrted Akadémia ifjúsági programsorozat részeként ingyenes kommunikációs tréninget indított a Budapesti Művelődési Központ 12–16 éves fiatalok számára.
A 30 órás tanfolyamon a résztvevők egyéni kreativitásuk kiaknázásával tanulták meg az (előadó)művészeti kommunikáció alapjait. Megismerkedtek a beszéd technikai problémáival, a verbális és nem verbális kommunikáció fogalmával, az akaratlagos és a spontán metakommunikáció jelenségeivel. Foglalkoztak a művészi közlés szerkezetével, a lelki tartalmakkal, a látás és láttatás kérdéskörével, a művészi szuggesztivitás ismérveivel, valamint a színpad legfőbb törvényeivel.
Wiegmann Alfréd rendező a tréning módszereiről:
Az egyes foglalkozások során a témák általában 30 perces blokkokban követték egymást. Nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy a gyerekek koncentrációs képességét növeljük.
Az egyes témák közé játékokat fűztünk, így a nehezebb témákat is könnyebben tárgyalhattuk.
A csoportfoglalkozások eleve úgy épültek fel, hogy a gátlások, a bizalmatlanság fokozatosan oldódjon és könnyed, de fegyelmezett hangulatú munka folyjék.
Tanárok:
Koffler Gizella logopédus, bábművész,
Borbély Sándor színművész,
Wiegmann Alfréd rendező.
Program, tematika
- Ejtési- és beszédhibák
Beszédhibák felfedése videofelvétel segítségével. Magánhangzók, mássalhangzók képzésének gyakorlása. Hangkapcsolatok kiejtése – gyakorlás.
A kommunikáció, mint drámai dialóg.
Versek világa: a líra.
Játék: szemkontaktus. Diszkó. A szöveg marad! – szituációs játék. - Memoriter és élőbeszéd rögzítése
Tempó, ritmus. Testtartás, helyváltoztatás, helyzetváltoztatatás. Gátlások, szorongások legyőzése Érzelmek, kommunikáció testnyelven. A drámai helyzet.
Versek világa: epika.
Játék: „élet-játék”. Történet megelevenítése csoportosan. - Hogy festenél a pulpituson?
Előadói gyakorlatok. Hangsúly, hanglejtés, dinamika. Gesztusok. Memoriter és élőbeszéd rögzítése. A drámai építkezés.
Versek világa: ballada. Csináljunk hangokat. Most mutasd meg!
Játék: „így történt”. (M)ilyen vagyok? Ajándékozás. - Hatékony beszéd, a visszajelzések értékelése
Mimika, arcjáték, tekintet. A meggyőzés eszközei.
Versek világa: az időmérték.
Játék: „gumiember”. - Hangszín, zeneiség, hangterjedelem, hangerő
Memoriter gyakorlatok és azok rögzítése. Intonáció. A színpadi szerepek, a társadalmi szerepek.
Versek világa: a hangsúlyos verselés.
Játék: hármas szójáték. - Kapd el a ritmust!
Tempó, ritmus, szünetek alkalmazása. Szerepjátékok, karakterek, jellemek. Státuszok. Drámai jelenetek készítése.
Versek világa: a nyugat-európai versformák.
Játék: páros versmondás. - A képzésen tanultak összefoglalása, felkészülés a nyílt napra
Memoriter gyakorlatok, jelenetek, versek, prezentációk. A kommunikációs képességek demonstrálása, az egyéni vizsgagyakorlat rögzítése.
Versek világa: a szabad vers.
Játék: Mondj egy történetet! - Hol tartunk?
Az egyéni fejlődés számbavétele. Helyzetgyakorlatok és produkciók. Prezentáció, versek, előadói számok. A képzés tapasztalatainak összegzése, konzultáció.
Játék a közönséggel együtt!
A kurzus később, a TeÉrted Akadémia projekt keretein kívül is indul, ezt azonban részvételi díj ellenében lehet csak igénybe venni.
Információ Zsédenyi Mária, 371-2781,
e-mail:
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
vagy
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
NFÜ
- Részletek
- Szülőkategória: BMK projektek
- Kategória: TeÉrted Akadémia projekt
- Megjelent: 2010. március 01
- Módosítás: 2010. március 01
- Találatok: 4248