Nyomtatás 

Semmelweis Egyetem lakossági tájékoztatója az új koronavírusról!Rendkívüli jogrendet hirdetett, veszélyhelyzet elrendeléséről döntött március 11., szerdai ülésén a kormány. A Nemzeti Népegészségügyi Központ honlapján olvashatók további információk. Telefonos tájékoztatást adnak ingyenesen hívható információs számaikon »Tájékoztató oldalt indítottak a koronavírusról folyamatosan frissülő tartalommal »Tekintsék meg a helyes kézmosásról készült videót » ♦ #vigyázzunkegymásra ♦ Új tájékoztató videó a koronavírus elleni védekezésről ♦ A legfontosabb tudnivalók a koronavírusról » ♦ Tudnivalók a korlátozások feloldásáról »

 Kormány 505/2020. (XI. 17.) Korm. rendelete
a 2020. november 4-én kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról
A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdése szerinti feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Kormány
a) a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet 2. és 3. §-a,
b) a veszélyhelyzet idején alkalmazandó további védelmi intézkedésekről szóló 479/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet,
c) a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről szóló 484/2020. (XI. 10.)Korm. rendelet 1–14. §-a, 16–19. §-a, valamint 22–28. §-a,
d) a veszélyhelyzet ideje alatt egyes gazdaságvédelmi intézkedésekről szóló 485/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet,
e) a veszélyhelyzet ideje alatt az egészségügyi dolgozók és a koronavírus világjárvány elleni védekezésben közreműködő orvos-, egészségtudományi képzésben részt vevő hallgatók közforgalmú személyszállítási
    utazási kedvezményéről szóló 486/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet hatályát a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítja.

2. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 3. § 2021. február 8-án lép hatályba.

3. § Hatályát veszti
a) a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet 2. és 3. §-a,
b) a veszélyhelyzet idején alkalmazandó további védelmi intézkedésekről szóló 479/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet,
c) a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről szóló 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet,
d) a veszélyhelyzet ideje alatt egyes gazdaságvédelmi intézkedésekről szóló 485/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet,
e) a veszélyhelyzet ideje alatt az egészségügyi dolgozók és a koronavírus világjárvány elleni védekezésben közreműködő orvos-, egészségtudományi képzésben részt vevő hallgatók közforgalmú személyszállítási
   utazási kedvezményéről szóló 486/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet.

Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök

Frissítés: november 10.

A Kormány 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelete a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről

A Kormány értékelte Magyarország járványügyi helyzetét és az eddig meghozott intézkedéseket, ennek alapján megállapította, hogy az eddig meghozott intézkedések fenntartása mellett újabb védelmi intézkedések bevezetése vált szükségessé, ezek a következők:

A fenti döntések végrehajtása céljából – általánosan kötelező magatartási szabályként – a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára, a 15. § tekintetében a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 12. § (1) bekezdés a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 20. § és a 30. § tekintetében a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető
intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 81. § (1a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 21. § tekintetében a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 198. § (1) bekezdés 6. és 11. pontjában kapott
felhatalmazás alapján, a 31. § tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1b) bekezdés c) pontjában, valamint a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 12. § (1) bekezdés a) és i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva
a következőket rendeli el:

1. A maszkviselési szabályok megerősítése
1. § (1) A hatodik életévét be nem töltött kiskorú kivételével mindenki köteles
a) a tömegközlekedési eszközön,
b) a 10 000 főnél nagyobb lakónépességű település belterületén a települési önkormányzat által kijelölt közterületen, illetve nyilvános helyen, kivéve a sporttevékenység során, valamint a parkokban, illetve zöldterületeken,
c) az üzletben történő vásárlás, illetve az üzletben történő munkavégzés során,
d) – az irodák, sportolás céljára szolgáló helyiségek és az üzemi helyiségek területének kivételével – a bevásárlóközpont területén,
e) a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló törvényben meghatározott
ea) közlevéltárkülső személyek számára látogatható területén,
eb) nyilvános magánlevéltár külső személyek számára látogatható területén,
f ) ügyfélfogadási időben
fa) a közigazgatási szerv ügyfelek részére nyitva álló területén,
fb) az egyetemes postai szolgáltató által vagy a postai közreműködők által üzemeltetett, az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben, továbbá
fc) minden egyéb olyan helyiségben, amelyben ügyintézés céljából ügyfélfogadás zajlik, és a helyiségben – az ott foglalkoztatottakat is beleértve – rendszeresen 5 főnél többen tartózkodnak egy időben,
g) minden olyan helyiségben, amelyben tömegközlekedési eszközre várakoznak,
h) a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet szerinti vendéglátó üzletben (a továbbiakban: vendéglátó üzlet)
ha) történő munkavégzés során,
hb) vendégként orvosi maszkot, munkavédelmi maszkot, illetve textil vagy más anyagból készült maszkot (a továbbiakban együtt: maszk) olyan módon viselni, hogy az az orrot és a szájat folyamatosan elfedje.
(2) Az egészségügyi intézmény területén – a (3) bekezdés szerinti kivétellel – mindenki köteles az (1) bekezdésben meghatározott módon maszkot viselni.
(3) Az egészségügyi intézményben ápolt beteg az elhelyezésére szolgáló kórteremben nem köteles maszkot viselni.
(4) A szociális intézményben
a) az ott foglalkoztatottaknak az ellátottakkal való közvetlen érintkezéskor, vagy ha tartósan 1,5 méteren belüli távolságban tartózkodnak az ellátottakkal,
b) az ellátottaknak a közösségi programok alkalmával és a közösségi terekben való tartózkodás esetén lehetőség szerint az (1) bekezdésben meghatározott módon maszkot kell viselniük.

3. A rendezvényekre vonatkozó védelmi intézkedések
5. § (1) Tilos – a 6. § szerinti kivétellel – rendezvényt, valamint gyűlést szervezni, illetve tartani.
(2) Rendezvény helyszínén – a 6. § szerinti kivétellel – a rendezvény helyszínétől függetlenül tilos tartózkodni. Gyűlés helyszínén tartózkodni tilos.
(3) Ezen alcím alkalmazásában rendezvény különösen
a) a rendszeresen vagy meghatározott alkalomból, illetve időpontban tartott, nyilvános, valamint nem nyilvános, válogatott lemezbemutatás vagy élő előadás útján nyújtott zeneszolgáltatást főszolgáltatásként nyújtó esemény,
b) a kulturális esemény,
c) a sportesemény,
d) a magánrendezvény, valamint
e) a karácsonyi vásár.
(4) Ezen alcím alkalmazásában a vallási közösségek szertartása – a házasságkötés, valamint a temetés kivételével – nem minősül rendezvénynek. A szertartás megtartásáról a vallási közösség dönt.
(5) Ezen alcím alkalmazásában az online módon közvetített kulturális esemény vagy élő előadás útján nyújtott zeneszolgáltatás nem minősül rendezvénynek, ha a kulturális esemény vagy az élő előadás útján nyújtott zeneszolgáltatás helyszínén kizárólag a fellépők és a lebonyolításhoz elengedhetetlenül szükséges technikai személyzet tartózkodik.
6. § (1) A sportrendezvényen nézőként tartózkodni tilos.
(2) A sportrendezvény nézők nélkül, zárt körülmények között megtartható.
(3) A családi esemény vagy a magánrendezvény – a házasságkötés és a temetés kivételével – abban az esetben tartható meg, ha azon az egy időben jelenlévők száma nem haladja meg a tíz főt.
(4) A temetésen jelenlévők száma nem haladhatja meg az ötven főt.
(5) A házasságkötésnél kizárólag
a) a szertartás vezetője, illetve az anyakönyvvezető,
b) a házasulók,
c) a házasulók tanúi,
d) a házasulók szülei, nagyszülei,
e) a házasulók testvérei és
f ) a házasulók gyermekei
lehetnek jelen.
7. § Az 5. § és a 6. § szerinti védelmi intézkedések betartatásáról a rendezvény szervezője, illetve a rendezvény helyszínéül szolgáló intézmény vagy helyiség üzemeltetője köteles gondoskodni.

 

Frissítés: 2020. november 9. További szigorítások november 11-étől

Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette, hogy ha kedden az országgyűlés megszavazza a 90 napra veszélyhelyzet bevezetését, akkor Ausztriához hasonló korlátozásokat vezetnek be 30 napra:

Szükség esetén a most 30 napra bevezetett korlátozásokat meghosszabbíthatják. Az intézkedések kedd éjféltől, vagyis szerda 0:00-tól lépnek hatályba.

 https://koronavirus.gov.hu/korlatozasok

Az őszi évadunkban Látogatóink fogadására a járványhelyzetre tekintettel szükséges óvintézkedések betartásával kerül sor. Továbbra is nagyon fontos, hogy figyeljünk egymásra! A Budapesti Művelődési Központ egész területén a szájmaszk használata és a látogatók közötti 1,5 méteres távolság megtartása kötelező! Kérjük, belépéskor használja a kihelyezett kézfertőtlenítőket.
Igazgatói utasítás: 2020. november 4. Intézményünkben az alábbi megelőzési intézkedési terv van érvényben.

Az intézmény területén a maszk használata kötelező, a látogatók egymástól másfél méteres távolságot kötelesek tartani, kérjük, használják a kihelyezett kézfertőtlenítőket.

A vészhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedésekről szóló 479/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet 3. § és 4. § szerint a Budapesti Művelődési Központ és termeinek befogadóképessége 2020. november 5. napjától az alábbiak szerint alakul:

Az intézményben az engedélyezett létszám összesen: 204 fő látogató + BMK munkatársak.

Helyiségek szerinti megoszlásban:

Terem megnevezése Létszám (fő)
Fszt. 5. 4 fő
Fszt. 21. 13 fő
BMK Galéria 20 fő
103. 2 fő
108. 4 fő
Művész terem 23 fő
201. 7 fő
202-203. 27 fő
204. 11 fő
207. 4 fő
210-211. 16 fő
212. 13 fő
Kamaraterem 60 fő


Intézkedések novemberben a BMK-ban a koronavírus terjedésének megelőzésére A BMK termeinek befogadóképessége 2020. novemberben

Általános tudnivalók a járványügyi helyzetről és intézkedésekről

Frissítve: 2020. november 4.

Forrás:koronavirus.gov.hu

 

Frissítve: 2020. október 29.

 Forrás: https://koronavirus.gov.hu/korlatozasok

Frissítve: 2020. október 15.


Frissítve: 2020. szeptember 20.

Bővebben itt olvashat róla!
https://koronavirus.gov.hu/korlatozasok

Szeptember 18.: Megjelent a Kormány 431/2020. (IX. 18.) Korm. rendelete a járványügyi készültségi időszak védelmi intézkedéseiről
1. A száj és az orr kötelező eltakarása

1. § (1) A hatodik életévét be nem töltött kiskorú kivételével mindenki köteles
  a) a tömegközlekedési eszközön,
  b) – a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet szerinti vendéglátó üzlet (a továbbiakban: vendéglátó üzlet) vendégei kivételével – az üzletben történő vásárlás, illetve az üzletben
      történő munkavégzés során,
  c) – a vendéglátó üzlet vendégei, továbbá az irodák, sportolás céljára szolgáló helyiségek és az üzemi helyiségek területének kivételével – a bevásárlóközpont területén,
  d) a fellépők kivételével az előadó-művészet valamennyi ágának fellépése céljából megtartott esemény helyszínén, függetlenül annak nyilvánosságától – így különösen színház, tánc-, zeneművészet –,
  e) – az irodák és az üzemi helyiségek kivételével – a mozi területén,
  f) a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló törvényben meghatározott
    fa) muzeális intézmény látogatók számára nyitva álló területén,
    fb) nyilvános könyvtári ellátást biztosító intézmény látogatók számára nyitva álló területén,
    fc) kép- és hangarchívum látogatók számára nyitva álló területén,
    fd) közművelődési intézmény látogatók számára nyitva álló területén,
    fe) közösségi színtér látogatók számára nyitva álló területén,
    ff) integrált kulturális intézmény látogatók számára nyitva álló területén,
  g) a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló törvényben meghatározott
    ga) közlevéltár külső személyek számára látogatható területén,
    gb) nyilvános magánlevéltár külső személyek számára látogatható területén,
 h) ügyfélfogadási időben
    ha) a közigazgatási szerv ügyfelek részére nyitva álló területén,
    hb) az egyetemes postai szolgáltató által vagy a postai közreműködők által üzemeltetett, az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben, továbbá
    hc) minden egyéb olyan helyiségben, amelyben ügyintézés céljából ügyfélfogadás zajlik és a helyiségben – az ott foglalkoztatottakat is beleértve – rendszeresen 5 főnél többen tartózkodnak egy időben,
  i) minden olyan helyiségben, amelyben tömegközlekedési eszközre várakoznak,
orvosi maszkot, munkavédelmi maszkot, illetve textil vagy más anyagból készült maszkot (a továbbiakban együtt: maszk) olyan módon viselni, hogy az az orrot és a szájat folyamatosan elfedje.

2. § (1) Az 1. § (1) bekezdése, valamint az 1. § (2) és (4) bekezdése esetében az üzemeltető köteles gondoskodni arról, hogy a tömegközlekedési eszközön vagy a helyiségben tartózkodók a maszkot az 1. § (1) bekezdésében meghatározott módon viseljék, ennek érdekében a szolgáltatás, illetve az üzemeltetett intézmény működésére, igénybevételre vonatkozó szabályozásban az igénybevétel rendjének megsértése esetén egyebekben alkalmazható intézkedéseket, szankciókat alkalmazhatja.
(2) Tömegközlekedési eszközön maszk nélkül utazó vagy a maszkot nem az 1. § (1) bekezdésében meghatározott módon viselő személyekkel szemben az üzemeltető a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szabályozásában köteles megteremteni a jogszerű magatartás követésének ösztönzésére irányuló további, az üzemeltető szabályozási körébe tartozó feltételeket is, legalább a viteldíjon felüli többletdíj (pótdíj) megfizetési kötelezettség előírásával.
(3) Azt a személyt, aki a tömegközlekedési eszköz vezetőjének, vagy az üzemeltető más alkalmazottjának felszólítására sem viseli az 1. § (1) bekezdésében meghatározott módon a maszkot, vagy nem hagyja el a tömegközlekedési eszközt, azt a tömegközlekedési eszköz vezetője köteles
  a) az utazásból kizárni,
  b) a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (a továbbiakban: Szabstv.) 177/A. § (1) bekezdésébe ütköző közérdekű üzem működésének
      megzavarása szabálysértés elkövetésének gyanúja miatt rendőri intézkedést kezdeményezni, és
  c) gondoskodni e személynek a tömegközlekedési eszközről történő leszállításáról.
(4) Azt a személyt, aki a maszkot az 1. § (1) bekezdés b)–i) pontja, valamint az 1. § (2) és (4) bekezdése esetében az üzemeltető felszólítására sem viseli az 1. § (1) bekezdésében meghatározott módon, az üzemeltető köteles a látogatásból kizárni, és gondoskodni arról, hogy e személy a helyiséget, illetve a területet elhagyja.
(5) Az (1), (3) és (4) bekezdésben meghatározott kötelezettség betartását
  a) az 1. § (1) bekezdés a), d) és f )–i) pontja esetében a fővárosi és megyei kormányhivatal,
  b) az 1. § (1) bekezdés b), c) és e) pontja esetében a kereskedelmi hatóság köteles ellenőrizni.
(6) Az (1), (3) és (4) bekezdésben meghatározott kötelezettség betartását az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv (a továbbiakban: rendőrség) is ellenőrizheti.
(7) Ha a rendőrség az ellenőrzés során az (1), (3) vagy (4) bekezdés szerinti kötelezettség megsértését észleli, az üzemeltető figyelmét erre felhívja, és az esetről az (5) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti hatáskörrel rendelkező szervet értesíti.

3. § (1) Ha az 1. § (1) bekezdés b) és e) pontja esetében a kereskedelmi hatóság az ellenőrzés során vagy a rendőrség értesítése alapján a 2. § (1) bekezdése szerinti kötelezettség megszegéséről szerez tudomást,
  a) a kötelezettség első alkalommal történő megszegése esetén figyelmeztetést alkalmaz,
  b) a kötelezettség második alkalommal történő megszegése esetén 100 000 forinttól 1 000 000 forintig terjedő bírságot szab ki,
  c) a kötelezettség harmadik alkalommal történő megszegése esetén az üzletet, illetve a helyiséget legalább 3 napra, legfeljebb egy év időtartamra ideiglenesen bezárathatja,
 d) a kötelezettség negyedik alkalommal történő megszegésétől kezdve az üzletet, illetve a helyiséget legalább a kötelezettségszegések alkalmainak számával megegyező számú napra, legfeljebb egy év időtartamra
    ideiglenesen bezárathatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szankció azonos napon több egymást követő ellenőrzés alkalmával is kiszabható.
(3) Az (1) bekezdés szerinti szankció nem alkalmazható, ha az üzemeltető a szükséges intézkedéseket megtette a jogellenes helyzet felszámolása érdekében, így különösen ha
  a) a jogsértő személyt felszólította távozásra,
  b) a jogsértő személy kiszolgálását megtagadta, és
  c) azt követően, hogy a jogsértő személy a távozásra történő felszólításnak nem tett eleget, a rendőrséget értesítette.

3. A zenés, táncos rendezvények megtartására és a vendéglátó üzletek nyitva tartására vonatkozó rendelkezések
6. §

(1) A zárt helyen vagy a nem zárt helyen tartott, a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet szerinti zenés, táncos rendezvény (a továbbiakban: rendezvény) – függetlenül annak nyilvános vagy nem nyilvános, valamint alkalmi vagy rendszeres jellegétől – abban az esetben tartható meg, ha a rendezvény helyszínén a jelenlévők létszáma– beleértve az ott foglalkoztatott személyeket –egy időben nem haladja meg az 500 főt.
(2) A rendezvény helyszínén – az ott foglalkoztatottak kivételével – 23.00 óra után 06.00 óráig tilos tartózkodni.

5. Záró rendelkezések
9. § Az 1. §, a 2. § (3) és (4) bekezdése, a 4. § (5) bekezdése, az 5. §, a 6. § (2) bekezdése és a 7. § (1) bekezdése szerinti rendelkezés a Szabstv. 239/A. § (1) bekezdésében meghatározott védelmi intézkedés megszegése szabálysértés alkalmazásában védelmi intézkedésnek minősül.
10. §
(1) Ez a rendelet – a (2)–(4) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1. §, a 2. §, a 6. §, a 7. §, a 9. § és a 11. § 2020. szeptember 21-én lép hatályba.
(3) A 3. § az e rendelet kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
(4) A 4. § és az 5. § 2020. október 1-jén lép hatályba.

 11. § Hatályát veszti a járványügyi készültségi időszak védelmi intézkedéseiről szóló 285/2020. (VI. 17.) Korm. rendelet.

Szeptember 15.: #koronavírus
Budapest főpolgármestere szeptember 11-én, pénteken hívta össze szeptember 14-e, hétfőre a Fővárosi Közgyűlést, melynek legfontosabb napirendi pontja a maszkviselési szabályok megváltoztatása volt a vírus elleni hatékonyabb védekezés érdekében.
A közgyűlés elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester javaslatát, mely szerint kötelező lett a fővárosi mozikban és színházakban, valamint a hasonló intézmények zárt tereiben közöttük a ♦ Budapesti Művelődési Központban ♦, továbbá a piacokon, a boltokban, a társasházi közgyűléseken az orr- és szájnyílást eltakaró maszk vagy sál használata.
A Fővárosi Önkormányzat felhívja a figyelmet, hogy a nem megfelelő maszkviselés, vagyis például az orr szabadon hagyása is a szabályok megszegésének minősül minden esetben!

♦ A bírságolás és az új szabályok  szeptember 18-ától életbe lépnek. ♦ Ha ezekben az intézményekben vagy ezeken a helyszíneken valaki nem megfelelően vagy egyáltalán nem visel maszkot, akkor 15 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal sújtható, a tulajdonos pedig 50 ezer forintig terjedő közigazgatási bírságot kaphat.
A közigazgatási bírságot Budapest főjegyzője – bejelentés és ellenőrzés alapján –, a helyszíni bírságot a közterületfelügyelet munkatársai szabják ki.

Mint ismert, a múlt héten szigorító intézkedéseket hozott a BKK is a járataikon történő maszkviseléssel kapcsolatban. 8000 forintra – a pótdíj összegére – büntethető az az utas, aki nem visel orrot és szájat eltakaró maszkot vagy sálat utazás közben, az ellenőrök le is szállíthatják a járműről.

Szeptember 7.:  IGAZGATÓ UTASÍTÁS: A Budapesti Művelődési Központ egész területén a szájmaszk használata kötelező.

A maszk viselése kötelező a Budapesti Művelődési Központban

Szeptember 1.:  IGAZGATÓ UTASÍTÁS – a koronavírus terjedésének megelőzésével kapcsolatosan 

 

 

 

A kijárási korlátozások vasárnap éjféltől megszűnnek Budapesten, május 18., hétfőtől a következő szabályok lépnek életbe:

Továbbra is fontos, hogy figyeljünk egymásra!

Kapcsolódó cikkeink:

 Új tájékoztató videó a koronavírus elleni védekezésről

 A legfontosabb tudnivalók a koronavírusról

 Rendkívüli jogrendet hirdetett, veszélyhelyzet elrendeléséről döntött március 11., szerdai ülésén a kormány. A 100 főnél nagyobb beltéri, 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket betiltják;
ez gyárakra, munkahelyekre, éttermekre és bevásárlóközpontokra nem vonatkozik, DE szórakozóhelyekre, mozira és színházakra igen, nem számít, hány néző van.

Az intézkedések visszavonásig érvényesek.

Forrás: kormany.hu Magyar Közlöny letölthető .pdf Összefoglaló »

Eljárásrend a 2020. évben azonosított új koronavírussal kapcsolatban

1. Kórokozó
A koronavírusok lipid burokkal rendelkező, egyszálú RNS vírusok.  Embert és számos állatfajt képesek megbetegíteni, jellemzően  madarakat és emlősöket, mint például tevéket, macskákat, denevéreket. A koronavírusok zoonozisok, képesek állatról emberre terjedni. Jelenleg hét koronavírusról ismert, hogy képes humán fertőzéseket és megbetegedések is előidézni. A koronavírus fertőzések okozta megbetegedések változó súlyosságúak lehetnek, a hétköznapi náthától  a súlyosabb légúti megbetegedésekig. Négy humán koronavírus általában enyhe- mérsékelten súlyos felső légúti tüneteket okoz, míg a Közel-Keleti légúti koronavírus (MERS-CoV) és a súlyos akut légúti tünetegyüttest okozó koronavírus (SARS-CoV) súlyos, akár életveszélyes légúti megbetegedésekhez is vezethet. (A SARS-CoV okozta további humán megbetegedések kialakulását a 2003. évi járványügyi intézkedések sikeresen megakadályozták.)
A 2019 végén Vuhanban kialakult tüdőgyulladás-járvány hátterében álló egy újonnan kialakult, a béta-koronavírusok családjába tartozó vírust azonosítottak. Az új koronavírus elnevezése 2020. február 12-től „súlyos akut légúti tünetegyüttest okozó koronavírus 2” (SARS-CoV-2), az általa okozott megbetegedés a pedig „koronavírus-betegség 2019” (coronavirus disease 2019), melynek rövidített változata a COVID-19.

2. A fertőzés forrása: jelenleg ismeretlen. A kezdeti esetek közös epidemiológiai kapcsolata a vuhani tengeri és élő állat piaccal erősen valószínűsíti egy ott előforduló állat, mint zoonotikus forrás szerepét a járvány kialakulásában, azonban ennek beazonosítása még nem történt meg. Feltehetően ezen – jelenleg még nem beazonosított – állatfaj segítségével jutott át a vírus denevérekből emberre. Az új koronavírus emberről-emberre történő terjedését igazolták: ember is lehet a fertőző forrás.

3. A terjedés módja: az emberről-emberre történő terjedés jellemzően cseppfertőzéssel és a fertőzött váladékokkal történő direkt vagy indirekt kontaktussal történik.

4. Lappangási idő: a jelenlegi adatok szerint általában 5-6 nap (2-12 nap).
Az eddigi adatok alapján a fertőzőképesség a tünetek meglétekor a legnagyobb, de jelenlegi ismereteink szerint nem zárható ki teljes bizonyossággal, hogy fertőzőképesség előfordulhat a megbetegedés kezdete előtt is. Valószínűleg a tünetek súlyosságával arányos a fertőzőképesség.

5. Fontosabb tünetek: a megbetegedés lázzal, köhögéssel, nehézlégzéssel, tüdőgyulladásra jellemző radiológiai eltérésekkel jár. A megbetegedés manifesztálódhat enyhe, közepes és súlyos tünetekkel, ideértve a tüdőgyulladást, az akut légúti distressz szindrómát (ARDS), a szepszist és a szeptikus sokkot, többszervi elégtelenséget. A megbetegedések 80%-a enyhe formában jelentkezik. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) eddigi adatai szerint a halálozási arány nem éri el a 2%-ot.

6. A fertőzőképesség tartama: nem ismert.

7. Teendők a beteggel: az esetdefiníciónak megfelelő gyanús/kivizsgálás alatt álló beteget minősíti kezelőorvos (pl. háziorvos, járóbeteg-szakellátás orvosa, mentőszolgálat orvosa). További teendők – egészségügyi rendszer keretében.

8. Teendők a beteg környezetében – egészségügyi rendszer keretében.

9. Megelőzés: az új koronavírussal érintett területekre utazók kerüljék a lázas, köhögő emberekkel történő kontaktust és fordítsanak fokozott figyelmet a személyi higiénére. Az utasok tájékozódjanak a betegség aktuális előfordulásáról és jellemzőiről, és az érintett területekről, az ott bevezetett intézkedésekről. Ezzel kapcsolatban további információ érhető el a konzuli szolgálat honlapján: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/koronavirus

A fenti eljárásrend az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ ajánlásai és előírásai alapján került összeállításra, a nemzetközi szervezetek ajánlásainak változása esetén az eljárásrend frissítésre kerül.

Letölthető részletesen .pdf formátumban »

A Nemzeti Népegészségügyi Központ szakemberei bármikor adnak információt az új koronavírussal kapcsolatban a hét minden napján 24 órában ingyenesen hívható információs számaikon:

06 80 277-455 és 06 80 277-455.

Koronavírus zöld szám

A Nemzeti Népegészségügyi Központ Koronavírus tájékoztatók itt olvashatók »

Ne feledkezzünk meg a rendszeres kezmosasrol 2

A külföldre utazók számára folyamatosan frissülő cikk olvasható Tájékoztató a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott eljárásrendben alkalmazandó érintett területekről »

Más országok viszonylatában a megbetegedések adatairól a Johns Hopkins egyetem élő térképéről tájékozódhat »

Lakossági tájékoztatót készített a Semmelweis Egyetem az új koronavírusról. A dr. Merkely Béla rektor által jegyzett dokumentum kitér egyebek mellett a koronavírus és az influenza hasonlóságaira és különbözőségeire, valamint részletezi az egyszerű megelőző, védekező szabályokat is.

Dr. Merkely Béla a Semmelweis Egyetem rektoraA Semmelweis Egyetem honlapján található tartalmat teljes terjedelmében közöljük:
Tisztelt Honfitársaim!

Az új koronavírus (SARS-CoV-2) megbetegedések okán kialakult nemzetközi járványügyi helyzet miatt tájékoztatom Önöket a legfontosabb tudnivalókról.

A SARS-CoV-2 terjedése sokban hasonlít az influenzához. Az influenzával már sok tapasztalatunk van, az új koronavírus okozta fertőzéseket most ismerjük meg, ez az első olyan járvány, aminek alakulását szinte percről-percre követi az egész világ. Ez nagyon hasznos, mert megtanít bennünket felkészülni a jövőbeni újabb vírusfertőzésekkel szemben. Ugyanakkor ilyen intenzív figyelem képes felnagyítani a problémát.  A jelenlegi adatokból azt látjuk, hogy az új koronavírus leginkább az idős emberekre veszélyes, míg az idei influenza többeket érint a fiatalabbak közül. Veszélyeztettek azok is, akik egyébként is súlyos megbetegedésben szenvednek, például a szervátültetettek, vagy daganat miatt kezelt betegek.

Az influenzával ellentétben az új koronavírus ellen nincs még védőoltás vagy gyógyszer. Ettől függetlenül ugyanúgy kell eljárnunk, mint egy influenzajárványban, ami egyébként is most zajlik.

Ez pedig egyszerű megelőző, védekező szabályok betartását jelenti:

Ha Önnél hirtelen akut légúti fertőzés tünetei alakulnak ki (láz, köhögés, légszomj), csak abban az esetben gyanús koronavírus fertőzésre, ha a tünetek jelentkezését megelőzően 14 napon belül szoros kapcsolatban volt koronavírussal fertőzött beteggel vagy pedig olyan területen járt a tüneteket megelőző 14 napban, ahol a koronavírus közösségi terjedését feltételezik. Magyarországon jelenleg nincs igazolt koronavírus fertőzött beteg.

Ha Önnél akut légúti tünetek jelentkeznek, de a fenti további feltételek egyike sem vonatkozik Önre, akkor Önnél a koronavírus fertőzésnek a gyanúja nem áll fenn. Azt tanácsoljuk, hogy ebben az esetben maradjon otthon a tünetek enyhüléséig.

Ha viszont Önnél a fentiek alapján koronavírus fertőzés alapos gyanúja felmerül, azt kérjük, hogy maradjon otthon és haladéktalanul hívja fel háziorvosát vagy a tartózkodási helye szerinti alapellátási ügyeletet és kövesse az orvos utasításait.

Budapest, 2020. március 01.
Dr. Merkely Béla a Semmelweis Egyetem rektora

Az alkoholos kézbedörzsölés menete (az Országos Tisztiorvosi Hivatal által kiadott tájékoztató)
A helyes kézmosás 6 lépése (Budapest Főváros Kormányhivatala, WHO)

A Semmelweis Egyetem oktatóvideója a kézmosásról:

 

 

Forrás: NNK